Ce criterii trebuie să îndeplinească o soluție VPN pentru a fi considerată de încredere?

Bitdefender

17 Iunie 2022

Promo Un singur produs care vă protejează toate dispozitivele.
Încercați-l gratuit 30 de zile
Ce criterii trebuie să îndeplinească o soluție VPN pentru a fi considerată de încredere?

În lumea în care trăim, importanța confidențialității online a căpătat dimensiuni noi, aceasta nemaifiind considerată un lucru opțional. Până nu demult, opinia generală era că nu ai nevoie de confidențialitate, decât dacă ai ceva de ascuns.

Menținerea anonimității în mediul online te poate proteja împotriva mai multor tipuri de amenințări, inclusiv împotriva hackerilor, reclamelor insistente, spionajului cibernetic și chiar monitorizării de către autorități. Soluțiile de tip VPN (Virtual Private Network) sunt printre cele mai bune instrumente pentru a-ți proteja viața privată.

Însă, așa cum se întâmplă și în cazul altor servicii și produse, VPN-urile nu sunt toate la fel. Majoritatea luptă pentru aceeași cauză, dar modul în care sunt operate, infrastructura lor și conducerea companiei care le produce sunt doar câteva aspecte prin care acestea se disting una de cealaltă.

În vreme ce rolul acestor factori este de a stabili delimitări sănătoase între produse și de a asigura o piață competitivă, aceștia au o pondere importantă atunci când vine vorba de încredere.

De ce este necesar ca VPN-urile să fie de încredere

VPN-urile asigură protecția datelor confidențiale și acționează ca o legătură între clienți și internetul din întreaga lume. În esență, prin utilizarea produselor VPN, clienții au parte de un mod nou prin care să partajeze date online în confidențialitate, departe de privirile furnizorilor lor de servicii de internet, ale autorităților guvernamentale și infractorilor.

VPN-urile redirecționează traficul printr-o rețea privată de servere pentru ca părți terțe să nu le intercepteze. Cu toate acestea, interceptarea datelor se întâmplă atât de des încât simpla redirecționare a traficului nu va fi suficientă pentru a o evita.

Din fericire, ca să susțină redirecționarea traficului, VPN-urile se folosesc de o serie de mecanisme solide de criptare. Astfel, chiar și în cazul în care datele tale ajung pe mâinile cui nu trebuie, curioșii vor trebui să le decripteze. Având în vedere tehnologia utilizată în prezent, va dura mult timp până când hackerii vor putea să spargă algoritmii standard de criptare (AES-128 și AES-256).

Încrederea în produs este vitală când vine vorba de VPN-uri întrucât acestea administrează toate datele tale confidențiale. Mai simplu spus, rețelele virtuale private văd toate informațiile pe care dorești să le protejezi împotriva entităților curioase (autorități guvernamentale, hackeri, furnizorii de servicii de internet).

O soluție VPN de încredere nu va trage cu ochiul la datele tale, ca să nu mai vorbim de monitorizarea sau înregistrarea lor. Deși majoritatea VPN-urilor declară solemn în public că se bazează pe politici de necontestat, unele sunt neglijente în gestionarea datelor confidențiale sau chiar își încalcă promisiunile.

Ce criterii trebuie să îndeplinească o soluție VPN pentru a fi considerată de încredere?

Dacă încrederea este un factor decisiv, atunci trebuie să fii precaut atunci când îți alegi VPN-ul. Din păcate, mai sunt și alți factori de luat în considerare, care ar putea complica situația. Mai exact:

  • Compania producătoare (status în industrie, reputație, transparență, integritate)
  • Jurisdicție (legi și reglementări care pot interfera cu protecția confidențialității)
  • Alianțele pentru schimb de informații (5, 9, 14 Eyes)
  • Politica de înregistrare a datelor
  • Datele colectate
  • Audit extern
  • Numărul de servere și locația în care se află acestea
  • Probleme de securitate anterioare asociate produsului
  • Funcții avansate (kill switch, split tunneling, ad blocker, anti-tracker
  • Politici privind torrenting-ul
  • Deblocarea serviciilor (posibilitatea de a debloca servicii restricționate geografic)
  • Garanția returnării banilor
  • Chat live

Compania

Compania este adesea primul lucru pe care îl observă potențialii clienți atunci când aleg un VPN. Clienții pot înclina spre un anumit produs dacă a fost dezvoltat de o firmă transparentă și renumită, cu un palmares de produse de înaltă calitate și cu o minimă implicare în scandaluri.

Cu alte cuvinte, dacă respectiva companie este demnă de încredere, ea poate crea un produs sigur. Pe de altă parte, dacă acea companie nu îndeplinește anumite criterii (este un jucător nou în domeniu, îi lipsește integritatea, nu este transparentă), atunci nivelul de încredere în produs poate fi grav afectat.

Jurisdicția

Deși companiile sunt cele care dictează felul în care este administrat un produs, ele trebuie să respecte anumite legi și reglementări impuse de autorități. Din acest motiv, jurisdicția joacă un rol esențial în stabilirea gradului de încredere într-un produs VPN.

Majoritatea furnizorilor de servicii VPN își stabilesc birourile în țări unde există legi mai laxe în materie de confidențialitate și colectarea datelor, pentru a putea deservi nestingheriți nevoilor clienților lor. Însă anumite VPN-uri sunt operate din țări guvernate de legi stufoase pentru colectarea și monitorizarea datelor.

Este de la sine înțeles că, atunci când alegi un furnizor de servicii VPN, se recomandă să mergi pe mâna companiilor cu sediul în țări unde autoritățile nu impun monitorizarea și înregistrarea datelor.

Alianțele pentru schimbul de informații (5, 9, 14 Eyes)

Alianțele 5, 9, 14 Eyes reprezintă demersuri de colaborare între diferite țări care monitorizează și fac schimb de date sensibile, precum activitatea utilizatorilor pe internet, pentru a proteja securitatea națională.

Aceste țări colectează datele în diferite moduri, care includ sisteme de monitorizare online, furnizorii de servicii de internet și ascultarea telefoanelor. Țările din fiecare dintre aceste alianțe sunt după cum urmează:

· 5 Eyes: SUA, Canada, Marea Britanie, Australia, Noua Zeelandă, Australia

· 9 Eyes: Țările 5 Eyes plus Danemarca, Olanda, Norvegia și Franța

· 14 Eyes: Țările 9 Eyes plus Belgia, Germania, Italia, Spania și Suedia

Atunci când aleg un furnizor de servicii VPN pe termen lung, majoritatea clienților optează pentru companii cu sediul în afara țărilor care fac parte din alianțele 5, 9, sau 14 Eyes pentru a evita supravegherea de către autorități.

Politica de înregistrare a datelor

Întrucât VPN-urile sunt menite să protejeze confidențialitatea, acestea au nevoie de politici de înregistrare a datelor, care să dicteze volumul și tipul de date pe care le colectează de la clienții lor.

Serviciile VPN de încredere înregistrează o cantitate minimă de date pentru a proteja confidențialitatea clienților lor. Astfel, dacă serverele lor sunt confiscate de autorități sau penetrate de hackeri, datele capturate nu pot fi asociate clienților.

Cel mai bine este să alegi un furnizor de servicii VPN care promovează și aplică politici solide de zero înregistrare și monitorizare a datelor. VPN-urile care monitorizează sau înregistrează activitatea utilizatorilor pe serverele lor sunt predispuse, mai devreme sau mai târziu, la încălcări ale confidențialității datelor.

Datele colectate

În general, furnizorii de servicii VPN promovează principiul zero-logging (zero înregistrare a datelor), o expresie care îi determină pe clienți să creadă că datele lor nu sunt colectate absolut deloc. Însă o privire îndeaproape ar putea dezvălui faptul că zero-logging este de fapt o zonă gri.

Aceste date pot varia de la numele tău și adresa de e-mail (de exemplu, din momentul în care îți înregistrezi un cont) la date precise de localizare geografică, adresa IP, site-urile accesate și cât timp ai petrecut pe fiecare pagină.

Atunci când alegi un produs VPN, se recomandă să inspectezi politicile de înregistrare a datelor și să vezi dacă datele colectate atunci când utilizezi produsul, probabil în mod anonim, pot fi asociate cu ușurință identității tale reale.

Audituri externe de securitate

Pentru a crește nivelul de încredere al utilizatorilor în produsele lor și a te ajuta să-ți faci o idee despre nivelul lor de transparență, anumiți furnizori de servicii VPN angajează firme externe specializate pentru a efectua audituri de securitate asupra produselor lor.

Părțile implicate decid amploarea investigației, dar majoritatea furnizorilor optează pentru un audit complet, care acoperă infrastructura produsului, serverele, codul, site-ul web și bazele de date.

Furnizorii de servicii VPN publică rezultatele acestor audituri și, dacă este cazul, iau măsuri suplimentare pentru a rezolva problemele depistate.

Numărul de servere și locația în care se află acestea

Deși nu reprezintă un indicator solid al gradului de încredere, un număr mare de servere este, cu siguranță, un plus pentru numeroși furnizori de servicii VPN. Dacă serverele sunt răspândite în întreaga lume, popularitatea lor crește și mai mult.

O rețea extinsă și răspândită de servere  le poate garanta clienților că pot evita restricțiile geografice și monitorizarea datelor specifice țărilor mai stricte.

Mai mult, un număr mare de servere amplasate în locații diferite poate reduce șansa ca serviciul să fie blocat în regiuni în care utilizarea unui VPN este restricționată.

Problemele anterioare de securitate ale produsului

Gradul de încredere al unui VPN poate suferi considerabil dacă produsul are probleme de securitate, precum încălcarea confidențialității, scurgeri de date și chiar și implicarea în scandaluri de supraveghere.

Cu toate acestea, impactul acestor incidente asupra produsului poate fi limitat printr-un plan adecvat de gestionare a crizei și limitarea pagubelor.

De exemplu, dacă incidentul de securitate nu a dezvăluit nicio activitate necinstită (înregistrarea datelor confidențiale, monitorizare) și reacția companiei la situație a fost promptă și transparentă, atunci este posibil ca popularitatea și încrederea în produs să crească.

Funcții avansate

Prezența funcțiilor avansate le permite utilizatorilor să-și personalizeze experiențele de utilizare a produsului. De exemplu, încrederea într-un produs poate crește dacă acesta oferă mai multe protocoale de criptare, split tunneling, un kill switch, un ad-blocker, un modul anti-tracking sau o funcție de VPN dublu.

Deși adesea clienții nu valorifică la maxim aceste caracteristici suplimentare, punerea lor la dispoziție conferă mult dorita liniște sufletească.

Politica privind torrenting-ul

Torrenting-ul este o metodă eficientă de transferare a fișierelor prin internet, însă apariția piraților digitali și a site-urilor warez a dus la asocierea persistentă a acestei practici cu activitățile ilegale.

Pentru a evita sancțiunile, anumiți furnizori de servicii VPN interzic practica torrenting-ului, indiferent de legitimitatea fișierelor transferate.

Pe de altă parte, serviciile VPN de încredere integrează politici mai lejere când vine vorba de torrenting. Acestea nu doar că permit torrenting-ul pe serverele lor, ci unele chiar oferă servere dedicate fișierelor tip torrent, promovând în același timp utilizarea responsabilă și legală a acestora.

Deblocarea serviciilor

Ocolirea restricțiilor geografice este o funcție căutată a produselor VPN moderne, precum și un criteriu important de departajare. Deși nu este neapărat un indicator al nivelului de încredere de care se poate bucura produsul, capacitatea unui VPN de a debloca servicii restricționate poate înclina balanța în favoarea sa.

Însă pot apărea probleme de încredere atunci când un produs este fals promovat ca o cheie universală care deblochează mare parte, dacă nu chiar toate serviciile restricționate.

Garanția returnării banilor

Furnizorii de servicii VPN de încredere percep adesea un tarif pentru utilizarea serviciului și, în mare, oferă garanții de returnare a banilor. Deși aceste garanții au drept scop îmbunătățirea încrederii în produsele lor, anumiți furnizori stabilesc politici întortocheate, care fac dificilă, dacă nu de-a dreptul imposibilă recuperarea banilor de către clienți.

Un furnizor de servicii VPN pe care te poți baza ar trebui să aibă o politică clară de returnare a banilor, care să descrie majoritatea situațiilor care i-ar putea determina pe clienți să-și ceară banii înapoi, inclusiv nemulțumirea față de viteza cu care produsul a deblocat servicii restricționate geografic sau incapacitatea acestuia de a realiza acest lucru.

Chat live

Nu în ultimul rând, o echipă bună de asistență pentru clienți care să poată răspunde în mod clar și prompt solicitărilor venite din partea clienților poate indica un produs bun.

Deși majoritatea furnizorilor de servicii VPN se bazează pe sisteme de comunicare bazate pe tichete și e-mail, unii oferă asistență prin chat live. Clienții preferă să discute live, chiar dacă durează mai mult ca un agent să răspundă.

Se recomandă evitarea furnizorilor de servicii VPN care își bazează întregul sistem de asistență pentru clienți pe o bază de cunoștințe online.

tags


Autor


Bitdefender

The meaning of Bitdefender’s mascot, the Dacian Draco, a symbol that depicts a mythical animal with a wolf’s head and a dragon’s body, is “to watch” and to “guard with a sharp eye.”

Toate articolele

Articole similare

Articole salvate


loader